آخرین بروز رسانی قیمت ها 1403/05/06 شنبه
سبد خرید

 

روغن رزماری اکسیر طلایی که هم به عنوان شامپو و هم نرم کننده، یکی از موارد ضروری برای مراقبت از مو می باشد.
استفاده از روغن رزماری برای رشد مو بسیار مفید بوده و بافت آن را بهبود می بخشد. این روغن متعلق به منطقه مدیترانه است که باعث رشد مو و سلامت پوست سر می شود. روغن رزماری به طور گسترده در داروها و مواد غذایی استفاده می شود. این مقاله به بررسی شایستگی علمی فواید رزماری برای مو، چگونگی کمک روغن رزماری به موها و نحوه استفاده صحیح از آن برای بهره‌مندی از حداکثر فواید آن می‌پردازد. لطفا تا انتهای مقاله همراه ما  باشید.

 

در ادامه میخوانید
  • تحقیقات درباره روغن رزماری
  • نحوه استفاده از روغن رزماری برای رشد مو
  • عوارض جانبی روغن رزماری برای مو
  • چقدر طول می کشد تا روغن رزماری رشد مو را تقویت کند؟
  • سوالات متداول

 

 

•    روغن رزماری چیست؟
یک اسانس زرد رنگ معطر، که از برگ های گیاه رزماری استخراج می شود.
•    فواید آن چیست؟
با از بین بردن شوره، سلامت پوست سر را حفظ می کند. این روغن فولیکول های مو را تمیز کرده و در نتیجه موجب رشد سالم موها می شود.
•    چه کسی می تواند از آن استفاده کند؟
روغن رزماری برای انواع مو مناسب است.
•    چند بار در هفته استفاده کنیم؟
می توان از آن 1 الی 3 بار در هفته استفاده کرد.
•    احتیاط
زنان باردار و شیرده و کسانی که فشار خون بالا و آلرژی به اسانس دارند، باید از مصرف روغن رزماری خودداری کنند.

 

 

تحقیقات درباره روغن رزماری

یک مطالعه نشان داد که روغن رزماری می تواند به درمان آلوپسی آندروژنتیک کمک کند. این مطالعه اثرات روغن رزماری را با ماینوکسیدیل، دارویی که برای ریزش مو استفاده می شود، مقایسه کرد. نتایج نشان داد که روغن رزماری به اندازه 2 درصد ماینوکسیدیل در کنترل ریزش مو موثر می باشد.

بیشتر بخوانید:چگونه از گره خوردن موهای خود جلوگیری کنیم؟

 

یک نکته مهم:

روغن رزماری ممکن است گزینه بهتری نسبت به ماینوکسیدیل برای افراد مبتلا به آلرژی باشد. مطالعات نشان داده، افرادی که ماینوکسیدیل مصرف می کنند، اکثرا دچار خارش پوست سر می شوند.

 

 

مطالعه دیگری نشان داده، استفاده موضعی از عصاره رزماری می تواند سرعت رشد مو را افزایش دهد. در این مورد، ریزش مو در ابتدا با تستوسترون  درمان می شود. همچنین مشخص شد که رایحه درمانی با روغن رزماری (و سایر روغن های ضروری) باعث بهبود آلوپسی آره آتا در بیماران می شود. در کل بیمارانی که روزانه مخلوط اسانس های مختلف (از جمله روغن رزماری) را روی پوست سر خود ماساژ می دادند، رشد موی فوق العاده ای داشتند.
بنابراین، اگر به دنبال یک درمان طبیعی برای بهبود سلامت موهای خود هستید، بهتر است از روغن رزماری برای مراقبت از موهایتان استفاده کنید. نحوه استفاده از روغن رزماری برای رشد مو بسیار ساده می باشد. در بخش بعدی، چند دستور العمل در رابطه با نحوه مصرف این روغن شرح داده ایم.

 


نحوه استفاده از روغن رزماری برای رشد مو

1. درمان با روغن داغ رزماری

درمان با روغن داغ می تواند راهی عالی برای حالت دادن به موها باشد. این فرآیند کارآمد، به مواد اولیه زیادی نیاز ندارد. درمان روغن رزماری داغ، می تواند به مقابله با موهای خشک و آسیب دیده کمک کرده و در عین حال سلامت پوست سر را بهبود بخشد.
•    مواد لازم:
2 تا 4 قطره اسانس رزماری
 2 قاشق غذاخوری روغن حامل (روغن نارگیل، زیتون یا بادام)
 حوله داغ یا کلاه حمام
شامپو
نرم کننده
•    طرز تهیه و مصرف
    روغن رزماری و روغن حامل انتخابی خود را با هم مخلوط کنید. سپس مخلوط را حرارت دهید تا گرم شود. به هیچ وجه روغن ها را در مایکروویو گرم نکنید چرا که اینکار موجب هدر رفتن مواد مغذی آنها می شود.
    موهای خود را شانه کرده و روغن را به مدت 10 دقیقه روی پوست سر خود ماساژ دهید.
    روغن را در طول موهایتان بمالید تا ریشه و نوک آن به خوبی پوشانده شود.
    یک حوله داغ (از یک سشوار برای گرم کردن حوله خود استفاده کنید) دور موهای چرب شده خود بپیچید. همچنین می توانید موهایتان را با کلاه حمام بپوشانید.
    قبل از شستن روغن، حوله را حدود 30 دقیقه دور سر خود بپیچید. محیط گرم موجب حداکثر نفوذ و جذب مواد مغذی به موها می شود.
    در نهایت موهایتان را با شامپوی معمولی بشویید. اگر موهای چرب دارید، می توانید از مصرف نرم کننده خودداری کنید.
   بهتر است موها را با آب سرد بشویید.
شما می توانید تا 2 بار در هفته موهای خود را با روغن داغ درمان کنید.
•    توجه: روغن را بیش از حد گرم نکنید زیرا ممکن است پوست سر را بسوزاند. همچنین گرمای بیش از حد ممکن است مواد مغذی روغن را کاهش دهد. حتی اگر موهایتان چرب است، می توانید از این دستور استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید:8 مورد از بهترین خوراکی ها برای تقویت رشد مو

یک نکته مهم:

می توانید از روغن جوجوبا یا روغن کرچک به عنوان روغن حامل استفاده کنید. همچنین می توانید دو قطره روغن اسطوخودوس را برای خوشبو شدن روغن ها، اضافه کنید.

 

2. نرم کننده رزماری

رزماری به روش هایی مشابه ماینوکسیدیل، رشد مو را تقویت می کند. استفاده از آن به عنوان نرم کننده می تواند موها را براق و نرم کند. همچنین ممکن است خارش یا شوره سر را نیز درمان کند.
•    مواد لازم:
    1 قاشق غذاخوری برگ رزماری / 15 قطره اسانس رزماری
    1 فنجان آب
    بطری اسپری
•    نحوه تهیه و مصرف:
    یک فنجان آب را بجوشانید. حدود 15 قطره اسانس رزماری را به آب جوش اضافه کنید. همچنین می‌توانید برگ‌های رزماری خشک را به مدت 10 دقیقه در آب جوشیده قرار دهید.
    مخلوط اسانس و آب، رنگی نخواهد داشت، در حالی که برگ رزماری خیس شده سبز کم رنگ خواهد بود.
    مخلوط را در یک بطری اسپری بریزید.
    موهای خود را بشویید و در حالی که موهایتان هنوز مرطوب است، آن را با آب دم کرده رزماری اسپری کنید. اطمینان حاصل کنید که بیشتر مو و پوست سر خود را اسپری میزنید. در نهایت اجازه دهید موهایتان در هوای آزاد خشک شود.
شما می توانید این درمان را در هر بار شستن موهای خود یا در بین شستشوها برای شادابی موهایتان استفاده کنید.
•    توجه: اگر فشار خون بالا دارید یا باردار هستید از این درمان با احتیاط استفاده کنید. شواهد حاکی از آن است که روغن رزماری ممکن است اثرات نامطلوبی بر زنان باردار یا کسانی که سطح فشار خون بالایی دارند داشته باشد. با این حال، تحقیق دقیقی در این زمینه انجام نگرفته است.

 


3. آب رزماری 

این درمان می تواند موها را براق و حالت دار کند. همچنین ممکن است پوست سر را تحریک کرده و از ریزش مو جلوگیری کند.
•    مواد لازم:
    1 قاشق غذاخوری برگ رزماری خشک
    1 فنجان آب
•    طرز تهیه و مصرف:
    آب را بجوشانید و برگ های رزماری را به آن اضافه کنید.
    بگذارید مخلوط به مدت 15 دقیقه بجوشد.
    مایع را صاف کرده و کنار بگذارید تا خنک شود.
    موهای خود را به طور معمول بشویید و حالت دهید و سپس آب دم کرده رزماری را به عنوان آخرین آبکشی روی موهای خود بریزید.
پس از ریختن آب رزماری روی موهایتان، چند دقیقه پوست سر را ماساژ دهید. هفته ای یکبار این درمان را انجام دهید.
•    توجه: قبل از ریختن آب رزماری روی موهای خود مطمئن شوید که کاملاً خنک شده است. آب خیلی داغ می تواند کوتیکول ها را باز کرده و منجر به از دست دادن رطوبت پوست سر شود.


4. شامپو رزماری

استفاده از رزماری به عنوان شامپو می تواند باعث رشد مو شود.
•    مواد لازم:
    شامپو رزماری
    ۱ قاشق غذاخوری رزماری خشک
    3 فنجان آب
•    طرز تهیه و مصرف
شامپو را با آب و رزماری خشک به قابلمه اضافه کنید.
شامپو را با درجه کم حرارت دهید تا کاملا حل شود.
پس از خنک شدن مخلوط، آن را به بطری شامپویتان بریزید
در نهایت از آن به عنوان شامپوی معمولی خود استفاده کنید.
از این شامپو بیش از 3 بار در هفته استفاده نکنید.
•    توجه: موها ممکن است در هفته اول چرب تر به نظر برسند. بنابراین از شامپو بیش از یک هفته استفاده کنید تا موهایتان با آن سازگار شود.


5. سرکه رزماری

سرعت رشد مو گاهی ممکن است به دلیل تجمع کثیفی کند شود. این تجمع ممکن است فولیکول های شما را مسدود کرده و رسوباتی را روی ساقه موها ایجاد کند. استفاده از سرکه رزماری می تواند به حل این مشکل کمک کند.
•    مواد لازم:
    1 فنجان سرکه سیب
    3 تا 4 شاخه رزماری تازه
    2 لیوان آب
•    طرز تهیه و مصرف:
    شاخه های رزماری تازه را له کرده و در سرکه سیب خیس کنید. حدود 4 هفته در جای خنک و تاریک نگهداری کنید.
    بعد از 4 هفته، 4 قاشق غذاخوری از این سرکه رزماری را با 2 فنجان آب مخلوط کنید.
    بعد از شامپو زدن، از این مخلوط به عنوان شستشوی نهایی استفاده کنید.
از این مخلوط یک بار در ماه همراه با سایر درمان های رزماری استفاده کنید.
•    نکته: در مصرف سرکه رزماری زیاده روی نکنید، خصوصا موهای خشکی دارید. سرکه بیش از حد می تواند موها را کم آب کند.

همانطور که دیدید روغن رزماری از طرق مختلفی برای مو مفید می باشد. با این حال، روغن مجموعه ای از عوارض جانبی را نیز به همراه دارد. این عوارض به طور علمی ثابت نشده، اما بهتر است آنها را درنظر بگیرید.


عوارض جانبی روغن رزماری برای مو

•    از ورود اسانس رزماری به چشم خودداری کنید. در صورت تماس، بلافاصله چشمان خود را با آب سرد بشویید. روغن ممکن است باعث آسیب به چشم شود.
•    مالیدن بیش از حد روغن رزماری به پوست سر، می تواند به آن آسیب بزند. استفاده از روغن حامل همراه با روغن رزماری می تواند به جلوگیری از این امر کمک کند.
•    هیچ مطالعه ای بیان نمی کند که روغن رزماری برای زنان باردار یا شیرده بی خطر است. بنابراین، به طور کلی از روغن اجتناب کنید. همین امر در مورد افراد مبتلا به فشار خون بالا نیز صدق می کند.

 

چقدر طول می کشد تا روغن رزماری رشد مو را تقویت کند؟

اثرات روغن رزماری بر روی رشد مو، تقریبا در عرض یک ماه مشاهده می شود. استفاده منظم از روغن ممکن است سرعت رشد و حجم مو را افزایش دهد. موهای هر کس متفاوت است، بنابراین، در درمان خود از موادی استفاده کنید که به آنها حساسیت نداشته و برایتان مناسب می باشد.
اسانس رزماری اخیراً در محصولات مراقبت از مو، برای جلوگیری از ریزش مو قرار گرفته است. بسیاری از افراد از درمان های خانگی با این روغن، نتیجه بسیار مناسبی گرفته اند. 


کلام پایانی

روغن رزماری معمولا در طب سنتی و درمان های طبیعی استفاده می شود. درواقع این روغن، یکی از بهترین روغن های طبیعی برای درمان مشکلات مو می باشد. می توانید از روغن رزماری برای رشد مو و بهبود سلامت پوست سر استفاده کنید. روغن رزماری با تحریک فولیکول های مو، درمان مشکلات شوره سر، تسکین پوست سر و کاهش ریزش مو به موهای شما کمک می کند.


سوالات متداول

آیا می توانم هر روز روغن رزماری را روی موهایم اسپری کنم؟
بله، می توانید هر روز روغن رزماری را روی موهای خود اسپری کنید. هنگامی که متوجه رشد مو یا بهبود مطلوب در سلامت مو شدید، می توانید آن را به یک یا دو بار در هفته کاهش دهید.
آیا رزماری موها را پرپشت می کند؟
رزماری می تواند رشد مو را سرعت بخشیده و سلامت مو را نیز تقویت کند. همچنین می تواند پوست سر را از عفونت های قارچی به دور کرده و ریزش مو را کاهش دهد. روغن رزماری جریان خون را در پوست سر تحریک می کند و دارای خواص ضد التهابی برای تسکین آن می باشد. همه این خواص باعث بهبود سلامت کلی موها می شود که در نتیجه ضخیم شدن موها و زیباتر شدن آنها را به همراه خواهد داشت.
رزماری موها را تیره می کند؟
شواهد حکایتی نشان می دهد که داروهای گیاهی حاوی رزماری می توانند موها را تیره کنند. با این حال، ممکن است زیاد قابل توجه نباشد. در عوض، سلامت کلی مو را بهبود می بخشد. اگر به تیره شدن موهایتان علاقمندید، رزماری را با مواد تیره کننده مو مانند حنا یا چای مخلوط کنید.
چه مدت می توان روغن رزماری را نگهداری کرد؟
می توانید روغن رزماری را در یک بطری یا ظرف دربسته به مدت 5 تا 6 ماه نگهداری کنید.

 

نکات کلیدی

    روغن رزماری، خواص ضد قارچی در برابر قارچ هایی که باعث شوره سر می شوند از خود نشان می دهد.
    رزماری می تواند موها را براق و زیبا کند.
    با این حال، استفاده بیش از حد از روغن رزماری ممکن است به پوست سر آسیب بزند.